Umělecká (r)evoluce – historická soutěž 2025
Baví vás tvořit a experimentovat s uměním? Staňte se umělcem a probuďte minulost k životu! Východočeské muzeum v Pardubicích vyhlašuje historickou soutěž „Umělecká (r)evoluce“, která se zaměřuje na dějiny umění a kulturní historii a propojuje fakta s vlastní kreativitou. Určená je studentům středních škol, kteří vytvoří soutěžní tým a představí historickou malbu ve vlastním stylu.
Přihláška ke stažení
Cíle soutěže:
Soutěž propojuje historii s moderními technologiemi a digitální kreativitou. Studenti se seznámí s historickými nástěnnými malbami na pardubickém zámku a kontextem jejich vzniku. Následně vytvoří vlastní obrazovou interpretaci historické malby prostřednictvím digitálních technologií, sociálních sítí či umělé inteligence. Důležitá bude snaha o originální ztvárnění vybrané malby a vlastní reflexe poznatků. Soutěž rovněž podporuje týmovou práci a kooperaci, rozvíjí prezentační dovednosti.
Kdo se může zúčastnit?
Studenti středních škol
Jak postupovat?
1. Vytvořte soutěžní tým 2–5 lidí ze školního kolektivu.
2. Vyberte si jednu z níže uvedených historických maleb na pardubickém zámku, která bude výchozí pro plnění soutěžních úkolů. Návštěva pardubického zámku není podmínkou, fotografie maleb vám zašleme. Pokud budete mít přesto zájem o zhlédnutí maleb osobně, kontaktujte nás a na podrobnostech se domluvíme.
Renesanční nástěnné malby z pardubického zámku:
- Samson a Dalila
- Fortuna Volubilis
- Faun a Flóra
- Mořská panna
- Adam a Eva (výjev z obrazu Zákon a Milost)
Zjistěte veškeré dostupné informace o zvolené historické nástěnné malbě. Seznamte se se symbolikou a hlavními prvky na obraze. Malbu zpracujte v kontextu doby, nastiňte období, ve kterém vznikala. Vyhledejte možné předobrazy a interpretace v dějinách výtvarného umění. Všechny zjištěné informace využijete pro následné zpracování úkolů, které jsou součástí prezentovaných výstupů.
1. Vypracujte všechny 3 výstupy projektu (I-III):
I. Staré a nové – Historickou malbu libovolně propojte s jedním moderním uměleckým dílem z expozice S. K. L. E. M. na pardubickém zámku. Fotografie objektů vám budou také zaslány.
Skleněné objekty převážně ze 70. a 80. let 20. století z expozice S. K. L. E. M.:
- Bohumil Eliáš: Velké divadlo
- René Roubíček: Figura
- Milan Vobruba: Královna
- Jaromír Rybák: Diana
- Vladimír Kopecký: Truchlivá lest
Fantazie a zobrazení jsou plně v rukou soutěžních týmů.
II. Parafráze – Vytvořte novou verzi historické malby. Kreativní a originální formou ztvárněte historickou malbu v nové podobě. Můžete např. změnit kompozici, přidat humorné prvky, upravit výtvarné provedení, přenést děj obrazu do současnosti nebo jinak originálně malbu zpracovat. Historickou malbu upravte s využitím jakékoliv digitální technologie (např. sociální sítě, TikTok, Photoshop, Canva atd.) či můžete vytvořit krátký animovaný film.
III. Živý obraz – Divadelně ztvárněte původní námět historické malby včetně kostýmů, póz a celkové atmosféry. Scénu zachyťte na fotografii či videu.
- Výstupy projektu zašlete do 14. 12. 2025 na e-mail edukace@vcm.cz (obratem potvrdíme doručení). V případě velkého souboru (více než 20 MB) je nutné zaslat soutěžní úkol přes dostupná úložiště.
Jak budeme projekty hodnotit?
Vyhodnocování soutěže bude dvoukolové. V prvním kole se sejde tým odborníků z Východočeského muzea v Pardubicích a podle kritérií vybere tři týmy, které postoupí do druhého kola. Vybrané týmy pozveme na pardubický zámek. Zde budou prezentovat své výsledky před porotou, složenou z odborníků muzea. Na prezentaci budou mít 10 minut.
Kritéria hodnocení
Srozumitelnost
Jde nám o to, abyste rozuměli všemu, co říkáte. Když pustíte video nebo ukážete vaši práci spolužákům, měli by rozumět také oni každému slovu a hlavně tomu, jaké chcete předat myšlenky.
Způsob prezentace
Rozmyslete si, jakou formu si vyberete. Originalita je jedna věc, ale myslete i na to, aby vám vybraný formát dobře „sedl“. Musíte se vejít do 10 minut. Při ústním projevu používejte spisovného jazyka.
Odborné znalosti
Konzultujte své téma s někým, kdo se v dané oblasti orientuje. Důležité je mít správné a ověřené informace. Tyto znalosti budou prověřeny v průběhu prezentace. Uveďte zdroje, ze kterých jste čerpali.
Umělecké zpracování
Kreativně a inovativně přistupujte k práci s historickou malbou a vhodně využijte digitální technologie.
Pravidla soutěže
- Soutěže se mohou účastnit studenti středních škol Pardubického kraje, kteří se do soutěže závazně přihlásí do 19. 10. 2025. Vyplněnou a podepsanou přihlášku je nutné do uvedeného data zaslat na email edukace@vcm.cz. Poté vám bude zasláno potvrzení o přijetí přihlášky.
- Nad soutěžícími může převzít záštitu buď některý pedagog školy, nebo s vědomím ředitele školy jiná způsobilá osoba starší 18 let (dále jen pedagog). Pedagog pomáhá soutěžícím při organizaci práce, radí soutěžícím při obstarávání studijních materiálů, při dodržování podmínek soutěže a je prostředníkem při jednáních s organizátorem soutěže. Pedagog se nesmí podílet na přímém plnění všech soutěžních zadání. Předpokládá se, že pedagog bude plnit funkci doprovodu finalistů při účasti na slavnostním vyhlášení výsledků.
- Soutěžit mohou dvojice nebo maximálně pětičlenné týmy. Složení týmů se v průběhu soutěže (od podání přihlášky) nesmí měnit.
- Soutěž je dvoukolová. První kolo proběhne formou splnění a zaslání soutěžního úkolu (viz výstupy). Ve druhém kole zadavatel vyzve tři finální týmy k osobní prezentaci soutěžního úkolu před odbornou porotou. Druhé kolo bude probíhat přímo ve Východočeském muzeu v Pardubicích.
- Splněné soutěžní výstupy soutěžící zašlou na e-mail edukace@vcm.cz do 14. 12. 2025. Na později doručené splněné úkoly nebude brán zřetel. V případě velkého souboru (nad 20MB) je potřeba zaslat soutěžní úkol přes dostupná úložiště např. uschovna.cz, leteckaposta.cz apod.
- Porota složená z odborných pracovníků Východočeského muzea v Pardubicích vyhodnotí zaslané materiály a do 12. 1. 2026 oznámí soutěžícím prostřednictvím pedagoga výsledky. Tři nejlepší soutěžní týmy pozveme na velké finále, které se uskuteční 22. 1. 2026 v Pardubicích, kde se rozhodne o vítězi.
- Organizátor nehradí náklady přihlášených ani finálových týmů, které vzniknou s jejich účastí v soutěži.
- Organizátor si vyhrazuje právo soutěž zrušit, jestliže se do soutěže přihlásí méně než pět soutěžních týmů.
- Registrací vyjadřuje účastník souhlas s pravidly soutěže a zavazuje se je bez výhrad dodržovat. Zároveň bere na vědomí, že jakékoliv porušení pravidel soutěže může vést k vyřazení účastníka ze soutěže.
- Registrací v soutěži vyjadřuje účastník svůj souhlas podle zákona č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, se zpracováním osobních údajů poskytnutých v rozsahu soutěže za účelem identifikace účastníků a soutěžních příspěvků a prezentace výsledků soutěže, a to do odvolání tohoto souhlasu.
- Udělení výše uvedeného souhlasu účastníka je dobrovolné a zpracování jeho osobních údajů je nezbytné pro řádný průběh soutěže.
V případě dotazů nás kontaktujte na e-mail edukace@vcm.cz.


