Zavzpomínejte na maminčinu červenou rtěnku, vůni vašeho prvního pudru nebo na ten parfém v nádherném flakonu, který vždy stál na poličce. Přidejte se k nám na cestu plnou krásy a péče, barev, zvučných názvů i lákavých reklam – ponořte se do světa kosmetiky!
Kosmetika – krása na prodej
Máte doma Niveu? Nám nesměla chybět ani ve sbírce, zvlášť když se jedná o tu z 30. let minulého století. Historie tohoto krému s euceritem sahá do roku 1911, ale modrý obal podobný dnešnímu přichází na trh jako inovace až v roce 1925.
Další ze značek, kterou využíváme dnes, ale znaly ji i naše maminky a babičky. Produkty firmy Astor jsou k dostání již více než 60 let.
„Krásu míti, jest pro většinu lidí statkem největším, nevyhnutelnou podmínkou spokojenosti.“
Tak, jako o sebe pečujeme my, pečovaly o sebe a krášlily se generace před námi. Taková je funkce kosmetiky– veškerá pečující a zdobící činnost, týkající se celého těla. Je otázkou, jestli by nám praktiky a prostředky doporučované například na konci 19. století dnes ještě byly po chuti. Posuďte sami!
Krásné, až oči přecházejí – i takové jsou obaly kosmetických produktů. Někdy právě na ty prodejci sází, mají nás upoutat, zaujmout a v nejlepším případě i přimět ke koupi. A co vy, odoláte jim?
Pudr v ikonické krabičce, která se jen s malými obměnami nabízí na kosmetickém trhu i dnes. Elegantní motiv labutěnek dokázal zaujmout ženy tehdejší stejně dobře jako zákaznice 21. století. Řeč je o pudru francouzské značky COTY, v těchto podobách prodávaném ve 20. a 30. letech minulého století.
Galerie
Zakladatel této značky, François Coty, byl vynalézavý obchodník. Když se snažil svoji novou vůni La Rose Jacqueminot dostat na pult Pařížského obchodního domu, upustil flakon s parfémem před obchodníkem, kterého se snažil přesvědčit k zařazení produktu do nabízeného sortimentu, na zem, kde se rozbil a vůně se rozšířila po celém obchodním domě. Přítomní zákazníci byli z vůně tak nadšení, že vykoupili všechny Cotyho zásoby. Během pár týdnů se parfém La Rose Jacqueminot rozšířil po celé Paříži.
L' Origan je další produkt z nabídky firmy COTY, uvedený na trh v roce 1905. Pro koho byl tento parfém určen? Dobový leták, který sloužil jako příručka pro výběr správné vůně, jej doporučuje pro „městskou ženu milující dobré věci v životě“.
Parfém Chypre je o 12 let mladší, představen byl až v roce 1917. Ve stejném letáku se dočteme, že Chypre se nejvíc hodí pro „temperamentní ženu, která má tmavé oči a vlasy a křehkou postavu“. Právě tento parfém se stal základním kamenem pro celou rodinu cypřišových vůní. Navazují na něj parfémoví velikáni jako Miss Dior, Ô de Lancôme a mnoho dalších.
Využili jste někdy služeb profesionální kosmetičky? Hodinu hýčkání a péče si dopřávaly i dámy z Pardubic, jak uvidíte na fotografiích z roku 1974. Zajímá vás, jak to tehdy vypadalo nebo jak byl takový kosmetický salon vybaven? Přijměte pozvání do provozovny kosmetických služeb na Třídě Míru a račte nahlédnout odborné pracovnici přímo pod ruce!
Nikdy předtím se móda neměnila tak rychle, jako v minulém století. S tím souvisí celkové změny vzhledu, na které mělo velký vliv používání kosmetických výrobků – a to třeba i těch, které jste si mohli právě prohlédnout.
Autorka výstavy: Bc. Daniela Hynková
Autor fotografií: Luděk Vojtěchovský
Technická příprava: Marie Kantová
Vystavené předměty a fotografie jsou ze sbírky domácnost a fotoarchivu Východočeského muzea v Pardubicích